Losbykompaniet

Marshall og ambassadør

Laasbye-Compagniet ble skapt i 1855 da 3 svogere i slekten Meyer overtok eierskapet på Losby. Formålet var først og fremst forlystelse, og det varte da heller ikke lenge.

Vi har gjenskapt kompaniet i en litt mer moderne drakt. Vi skal fortsatt more oss, men ikke uten forpliktelser. I mange sammenhenger trenger golfklubben en frivillig stab større enn det komiteene utgjør. Det er mest synlig ved større arrangementer, først og fremst turneringer med nasjonal eller internasjonal deltakelse. Vi kan gjerne kalle det en dugnadsgjeng, eller en kjerne av ambassadører med godt kjennskap til Losby og det både golfklubben og destinasjonen Losby står for. Det formelle navnet på medlemmene er ‘klubbvert’.

Vi har funnet ut at ca.25 deltakere er et antall som sikrer kontinuitet, ansvar og kompetanse. En viktig oppgave vi har påtatt oss, er marshall-tjeneste i primetime i helger og helligdager gjennom hele sesongen. Det betyr 3-4 vakter pr. klubbvert, og sparer golfklubben for en betydelig utgift. Noe av dette pløyes tilbake til klubbvertene i form av uniformering, temasamlinger, greenfee-billetter etc.

Siden etableringen i 2013 har Losbykompaniet utviklet seg til å bli en godt synlig og sentral institusjon på Losby med stor betydning for klubbmiljøet. Klubbens styre har bl.a. vist oss tillit ved å overføre ansvaret for gjennomføring av en årlig veldedighetsturnering til kompaniet. Rent formelt er Losbykompaniet underlagt Klubbkomiteen.

Kontakt Losbykompaniet

Bjørn Torp