Cudrioprisen 2017

Av: Øystein Schille  |  Publisert: 18. september 2017  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Gratulerer til Per Andresen!

Før premieutdelingen til Godsslaget var det en intetanende Per Andresen som sto blant tilskuerne og hørte på komiteleder Lisbeth Foss fra Klubbkomiteen fortelle om Peder Kudrio og hva Kudrio prisen symboliserer på Losby, men det tok nok ikke alt for lang tid før han skjønte at noe var på gang.

Kudrio prisen deles ut til ildsjeler som gjør et fremragende frivillig arbeid for klubben, og i år var det Per Andresen som ble den verdige vinner av prisen! Pers arbeid med herregruppa har ført til at herrene nå utgjør den største og mest aktive medlemsgruppen vi har på Losby -noe de 54 deltakerne i lørdagens GRAND FINALE kan gå gode for.

Gratulerer så mye Per -dette har du fortjent!

Her er talen som Lisbeth holdt til Per:

Ekteparet Cudrio, Peder og Karen, eide Losby i siste halvdel av 1700-tallet. Losby ble kjøpt på auksjon i 1744, og bestod da av gårdene Vestmork og Losby. Da Karen døde vel 50 år senere, hadde familien tilegnet seg et stort antall naboeiendommer. Losby utgjorde da så å si hele Østmarka mellom Bunnefjorden og Øyeren. Eller 3 ganger så stort som Losby Bruk er i dag.

Vi vet ikke om Cudrio hadde en visjon, et verdigrunnlag, en strategi eller en forretningside. Men vi vet at det ga resultater. Antakelig har det vært personlige egenskaper som lå bak denne voldsomme ekspansjon og inklusjon.

Losby Golfklubb ønsker også å ekspandere og inkludere. Det er ikke nok å organisere seg til det. Man må også ha ildsjeler med personlige egenskaper som både påvirker utviklingen og smitter over på andre. Når Klubbkomiteen ser at det finnes slike blant oss, da mener vi det skal honoreres. Virkemiddelet er Cudrio-prisen. Beviset på at han eller hun tenker og handler i samme baner som Peder og Karen Cudrio.

Kandidater til Cudrio-prisen vokser ikke på trær. De fleste er seg selv nok, og har sin fulle hyre med å få  tid til alt de ikke får gjort i sine egne liv. Men det finnes hederlige unntak. Ett av dem er her i dag.

Det er snart gått 20 år siden vi kunne begynne å spille golf her på Losby. Damene, seniorene og juniorene fant fort ut at struktur og organisering var nødvendig for å nå de mål man satte seg. Men av en eller annen grunn  ble herrene hengende etter.  I dag er det annerledes. Nå er Herregruppen den best fungerende, den største og den mest aktive.  Det skyldes at noen tok ansvar. Terje Wiik og Reidar Næss må nevnes og takkes. Men det er en annen som har tatt gruppen videre og vist Cudrio-format.

Vår kandidat er lørenskauing, i 50-årene og fri og frank – også kalt ugift. Det siste er kanskje en vesentlig grunn til at han kan ofre så mye for oss andre. En tidligere miljøvernminister ble kalt ”leppa fra Grorud”. Vår kandidat bor også på Grorud, men er ellers motstykket til Torbjørn Berntsen. Han er stillferdig og beskjeden, uten store ord, og får ting til å skje uten å fremheve seg selv. Det er nesten et paradoks at en så stillegående person kan ha utrettet så mye. Det skyldes kanskje at han tross alt er et konkurransemenneske. Riktignok slår han ikke så langt, men langt nok til både single handicap og norgesmesterskap for lag. Uten å ta seg selv høytidelig.

Vår kandidat har ikke barn, men ofrer mye av sin tid for andres barn. Han er initiativtaker til klubbens juniorstipend og stiller opp for junioravdelingen i samme grad som han stiller opp for sin egen nevø. Skal det sies  noe negativt om Per Andresen, må det være at han ikke kan lage mat. Han er et velkjent fjes på alle bensinstasjoner og pizzeriaer mellom Grorud og Losby. Klubbkomiteen og resten av Losby Golfklubb setter stor pris på at Per bruker sin tid på oss fremfor å lage mat.

Herregruppen, junioravdelingen og miljøet på Losby hadde ikke vært det samme uten det arbeid Per Andresen har nedlagt og den  entusiasme han har utvist. Det er en glede å kunne vise Per at det blir satt pris på. Det gjøres helt bokstavelig, nemlig med Cudrio-prisen. Det er meget vel fortjent. Gratulerer, Per!

Losby, 17. september 2017.